HeartBeat

Followers

Wednesday, December 2, 2009

| Minggu ke 19 |

dah minggu ke 19....

* lately ni sgt letih..nafas rase cungap2...mengah2...kt opis lak asik ulang alik angkat tepon yg jauh kt depan...huhuu..da lah kt opis ni xder org...harap ako ajer...rase nk menjerit jek...kdg2 rase males nk g keje....penat lah...letih...dah perot ni rase tegang sentiasa....nk duduk pon x selesa...pinggang dan kt belakang bdn rase sakit sgt....smlm, punya lah xtahan...ako slumber badak jek baring kt bilik tetamu...tuh dah tahap dh x larat sgt...smpai tahap nk duduk pon x selesa....

* byk lah plak nk pk lately ni...barang2 adek TIa yg ade x tebeli lg...ngan kes hal rumah yg pending lg...ni kes pihak lawyer x wat keje lah nie...dah lah ako ngan agent ngan vendor skali jd miss comunication....hawau tul lah pihak lawyer tuh...tggl lg sebulan jek nk due dated hal umah tuh....harap2 settle la secepatnya...dan harap2 jugak dpt la ako berpantang kt umah baru nnti....sempat ke ek nk renovate sumer...beli barang2 sume....huhuhu...harap2 di akhir2 pregnancy nnti ako still gagah mcm ako pregnantkn nabihah dulu...still leh jalan2...wat keje...sian jugak kt hubby nk buat sorg2...nk angkut sme barang2.....peninnya nk pikirrrrrrrrrr.......

Nineteen Weeks
  • Your baby has the same awake and sleep patterns of a newborn. He has a favorite position for sleep and recognizable active and rest periods.
  • Throughout baby's body, nerves are being coated with a fatty substance called myelin, which insulates the nerves so that impulses can flow smoothly.
  • Scalp hair becomes apparent this week. It has sprouted and continues to grow.
  • The milk teeth buds have already developed and over the next few days the buds for the permanent teeth will begin to form behind the milk teeth.
  • If baby is female the uterus starts to develop. If you're having a girl, the vagina, uterus, and fallopian tubes are in place.
  • If it's a boy, the genitals are distinct and recognizable.
  • Your baby is swallowing amniotic fluid and his or her kidneys are making urine.
  • Your little one's size is around 6.02 inches (15.3cm) and 8.47 ounces (240gm).

Info from PCM

Seterusnya kita mengikuti perkembangan minggu ke-19. Bayi akan mula mengeluarkan bahan berwarna putih yang tebal dan berkrim untuk menyelaputi keseluruh tubuhnya. Ia dikenali sebagai verniks dan berfungsi untuk melindungi kulitnya daripada cecair amniotik yang mengelilinginya. Jadi apabila bayi kita lahir kelak bayi kita tidak akan kelihatan seperti tidak mandi selama sembilan bulan. Sesetengah ibu akan berlaku kesan stretchmarks atau tanda calar pada bahagian perut. Hampir 90% wanita akan mengalaminya.

Minggu ke-20. Pertumbuhan bayi dalam kandungan puan saat ini adalah agak perlahan kerana memberi peluang kepada paru-paru dan sistem penghadaman serta imunnya untuk matang. Saiz bayi ketika ini ialah kira-kira 25 cm panjang dan mempunyai berat dalam lingkungan 340 g.
Pigmentasi pada kulit kita mungkin berlaku dengan lebih ketara tetapi ianya akan hilang selepas bersalin nanti. Payu dara kita juga saat ini sedang menghasilkan kolostrum iaitu sejenis bahan cecair keruh (warnanya) yang berfungsi untuk membekalkan semua bahan yang diperlukan oleh bayi kita pada hari pertama selepas lahir. Jangan cuba memicit cecair itu.

Selain itu puan juga akan sering mengalami masalah gusi berdarah dan peningkatan keluaran cecair dari faraj. Sendi dan ligamen-ligamen badan juga akan menjadi kendur. Kita akan lebih kerap merasa sakit pada bahagian belakang badan serta ketegangan dibahagian lain.

5 comments:

Afne said...

bykkan sbr ja.. mcm2 dugaan, tiap manusia ada bhgian masing2. dh nk masuk 6 bulan yea. moga semuanya selamat la hendaknya.

Atie.Rashid said...

kejap ye dh 19minggu...sabar ye kak...biasela kan..dah name pun pregnant... take care !

Delimasari said...

jaga diri baik222 yerk...

joegrimjow said...

oo
ok
dapat

baca quran bnyak2
nanti anak hensem
:)

M@iRaB@bY said...

ja...19 minggu dah awk ropanya..jaga diri baik2 tau...kalu ada sapa2 bawak masalah dgn awk,awk hempuk je kepala dia,jgn byk ckp..

---smer brg for mummy n bb dah prepare ke u?